AANLEG

Op 21 juni 1912 werd de aanbesteding gehouden voor de aanleg van de tramlijn. Er kon worden ingeschreven voor het traject z Zwolle-Zwartsluis en Zwartsluis- Blokzijl. Ook was het mogelijk in te schrijven voor het hele traject van Zwolle-Blokzijl.

De laagste inschrijvers voor het eerste deel waren H. Ibelings en H. Huisman te Groningen, voor het bedrag van f. 82.850. Voor het tweede deel waren dat W. en G. Boltje te Heerenveen en Oudehaske voor het bedrag van f. 86.880. Ibelings en Huisman waren ook de laagste inschrijvers voor het gehele traject met een bedrag van f. 172.800. De gunning, op 24 juli 1912, van het eerste deel was aan Ibelings en Huisman en het tweede deel aan W. en G. Boltje.

De werkzaamheden werden ter hand genomen en in november 1912 was het lijngedeelte Zwolle-Zwartsluis gevorderd tot de brug over het Zwartewater bij Hasselt. Deze brug moest versterkt worden met ijzeren balken en een iepen bovendek. Ook 's nachts werd hieraan doorgewerkt met behulp van carbidlampen.

Het jaarverslag over 1912 van de ZB meldt dat werk over dat jaar goed vorderde, maar dat er minder tot stand was gebracht dan gehoopt. Vooral het lijngedeelte Zwartsluis-Blokzijl gaf veel problemen door de instabiele bodem.

Begin 1913 vond de aanbesteding plaats van de materialen voor de bovenbouw. Nadat de grond voor het emplacement in Zwartsluis was opgespoten, vonden er ernstige verzakkingen plaats, waardoor veel extra zand moest worden aangevoerd. Een fenomeen dat zich nog vaak zou herhalen.
In mei vond de aanbesteding van de gebouwen plaats. De bouw hiervan vorderde zo goed dat er zelfs sprake is geweest van een opening van de lijn eind 1913.

 
 
 
 
© WAEGH