MATERIEEL
In eerste instantie werd er aan gedacht om 2e hands stoomtramlocomotieven aan te schaffen.
Zo werd met de Maatschappij tot Exploitatie van Tramwegen (MET) onderhandelt over de
aankoop van 4 stoomtramlocomotieven. Deze waren oospronkelijk besteld voor de lijn Gouda-Schoonhoven.
De aanleg van deze lijn sleepte zich jaren voort waardoor de MET zich genoodzaakt zag deze
stoomtramlocomotieven te verkopen. Deze onderhandelingen liepen echter door verschillende omstandigeheden op niets uit.
Voor de dienstuitvoering van de ZB werd het volgende materieel aangeschaft:
5 Hanomag stoomtramlocomotieven, genummerd 20-24
5 4-assige Alan rijtuigen 2e en 3e klasse, genummerd BC 1-5
4 4-assige Alan rijtuigen 3e klasse, genummerd C 1-4
4 2-assige Alan bagagewagens met postafdeling, genummerd LD 1-4
10 2-assige Wismar open goederenwagens met afneembare hekken voor veevervoer, genummerd 21-30
8 2-assige Wismar gesloten goederenwagens voor veevervoer, genummerd 61-68
8 2-assige Wismar gesloten goederenwagens, genummerd 1-8
2 4-assige Wismar platte wagens met rongen voor houtvervoer, genummerd 51-52
In de loop van de jaren dat de NCS de exploitatie voerde kocht zij voor eigen rekening nog het volgende materiaal:
- 1914 2 Hanomag stoomtramlocomotieven, genummerd 26-27
- 1915 2 4-assige platte wagens met rongen, genummerd 53-54
- 1921 2 4-assige Alan rijtuigen 2e en 3e klasse, genummerd BC 6-7
|