INGEBRUIKNAME
Verschillende kranten meldden op 28 februari 1914 dat de stoomtram tussen Zwolle en Blokzijl
op 2 maart in dienst zou worden gesteld. Er waren echter nog wel wat problemen en de indienststelling
werd verplaatst naar woensdag 11 maart. Op die datum werd de tramlijn geopend met de ingebruikname van het
lijngedeelte Zwolle-Zwartsluis. Verder kon niet worden gereden, omdat door hevige
regenval een gedeelte van de baan was verzakt.
De ontvangst van de eerste trein was nogal verschillend. In Hasselt had men de vlag op de toren uitgestoken
en werd de tram officieel ontvangen door Burgemeester Roijer en pastoor van Berkel. Ook gaf een grote menigte
blijk van haar belangstelling.
In Zwartsluis was er geen sprake van enig vlagvertoon of belangstelling van officiële zijde. Wel was er veel
volk afgekomen op de aankomst van de eerste tram om die van dichtbij mee te maken. Hierna moest de reis worden afgebroken
in verband met vezakking van de baan tussen Zwartsluis en Vollenhove.
's Middags om 13.20 uur werd de terugreis naar Zwolle aanvaard. Er was veel belangstelling om deze rit mee te maken en
dus stapten er in Zwartsluis een groot aantal reizigers op de tram. Ook in Hasselt was de belangstelling groot voor
een tramrit, zo groot zelfs dat een extra rijtuig moest worden aangekoppeld.
Op donderdag 26 maart 1914 werd met de indienststelling van het lijngedeelte Zwartsluis-Blokzijl de hele lijn in gebruik
genomen
|