INGEBRUIKNAME

Verschillende kranten meldden op 28 februari 1914 dat de stoomtram tussen Zwolle en Blokzijl op 2 maart in dienst zou worden gesteld. Er waren echter nog wel wat problemen en de indienststelling werd verplaatst naar woensdag 11 maart. Op die datum werd de tramlijn geopend met de ingebruikname van het lijngedeelte Zwolle-Zwartsluis. Verder kon niet worden gereden, omdat door hevige regenval een gedeelte van de baan was verzakt.

De ontvangst van de eerste trein was nogal verschillend. In Hasselt had men de vlag op de toren uitgestoken en werd de tram officieel ontvangen door Burgemeester Roijer en pastoor van Berkel. Ook gaf een grote menigte blijk van haar belangstelling.

In Zwartsluis was er geen sprake van enig vlagvertoon of belangstelling van officiële zijde. Wel was er veel volk afgekomen op de aankomst van de eerste tram om die van dichtbij mee te maken. Hierna moest de reis worden afgebroken in verband met vezakking van de baan tussen Zwartsluis en Vollenhove.

's Middags om 13.20 uur werd de terugreis naar Zwolle aanvaard. Er was veel belangstelling om deze rit mee te maken en dus stapten er in Zwartsluis een groot aantal reizigers op de tram. Ook in Hasselt was de belangstelling groot voor een tramrit, zo groot zelfs dat een extra rijtuig moest worden aangekoppeld.

Op donderdag 26 maart 1914 werd met de indienststelling van het lijngedeelte Zwartsluis-Blokzijl de hele lijn in gebruik genomen

 
 
 
 
© WAEGH